• în România
  • Widget-uri
  • user-avatar
    Intrare

Tranzitul lui Venus - un eveniment ce nu se va mai repeta până în 2117

Zilele de 5 şi 6 iunie 2012 sunt extrem de importante pentru astronomii din întreaga lume, ele marcând ultima oară când oamenii aflaţi astăzi în viaţă au şansa să fie martori la un eveniment foarte rar: tranzitul lui Venus, evenimentul în care cel mai luminos astru al nopţii se interpune pentru câteva ore între Pământ şi Soare, de pe Terra văzându-se ca un mic disc negru. Acest moment astronomic urmează să se repete abia în decembrie 2117.

Tranzitul lui Venus - un eveniment ce nu se va mai repeta până în 2117

Tranzitul lui Venus are loc întotdeauna în evenimente-pereche, cele două tranziţii având loc la 8 ani diferenţă. După fiecare pereche de tranziţii (un ciclu complet), trece mai bine de un secol până la următoarea. Pauzele între perechile de tranziţii sunt fie de 121,5 ani, fie de 105,5 ani, ciclul întreg având o durată de 243 de ani.

Evenimentul astronomic este remarcabil nu doar prin raritatea sa, ci şi prin importanţa pe care a avut-o în istoria ştiinţei: tranzitul lui Venus din 1761 şi cel din 1769 au adus prima colaborare ştiinţifică internaţională, fiind astfel un moment cheie ce a stat la baza ştiinţei moderne.

Astăzi, oamenii de ştiinţă nu trebuie să mai facă sacrificiile extraordinare necesare în secolul al XVIII-lea pentru a observa tranzitul lui Venus. Chiar dacă importanţa ştiinţifică a tranzitului nu mai este la fel de mare ca în secolul al XVIII-lea, observatoarele din întreaga lume vor studia acest eveniment important.

Tranzitul care are loc în acest an va permite cercetătorilor să realizeze numeroase alte obiective ştiinţifice, unul dintre acestea fiind îmbunătăţirea tehnicilor de detectare a exoplanetelor. Până acum, cercetătorii au identificat aproximativ 700 de exoplanete şi studiază alte 2.000 de candidate. Deoarece singura metodă prin care aceste planete pot fi identificate este studierea lor atunci când trec în faţa discului stelei din sistemul lor solar, tranzitul lui Venus permite cercetătorilor să testeze noi tehnici spectroscopice care le vor permite să descopere aceste planete şi să identifice din ce este compusă atmosfera lor.

În România se va putea observa partea finală a tranzitului, evenimentul urmând să aibă loc în dimineaţa zilei de 6 iunie 2012. Tranzitul va fi vizibil imediat după răsărit, observatorii aflaţi pe teritoriul ţării noastre având posibilitatea să vadă partea finală a traversării discului solar de către Venus, evenimentul încheindu-se la ora 7:55. Atenţie: nu urmăriţi tranzitul lui Venus fără a vă proteja ochii (spre exemplu, cu ajutorul unor ochelari de eclipsă), altfel riscaţi să vă pierdeţi vederea.

Cei ce vor privi spre cer în această zi importantă vor putea observa pata minusculă pe care Venus, o planetă de dimensiunile Pământului, o creează pe discul Soarelui. Indiferent de alegerea pe care o veţi face în ceea ce priveşte observarea rarisimului tranzit, este important să ne amintim de temerarii care şi-au sacrificat viaţa acum 250 de ani cu ocazia tranzitului lui Venus, contribuind la punerea bazelor ştiinţei moderne şi ale cooperării internaţionale şi ajutând la o mai bună înţelegere a locului pe care omul îl ocupă în Univers.

Articul de descopera.ro